Jak správně koupit přívěsný vozík?
Sestavili jsme pro Vás návod formou otázek, které Vám pomůžou správně vybrat přívěs. Výběr přívěsu není žádná věda! Ale i zde platí, dvakrát měř, jednou řež! Přeci jen přívěs si člověk nekupuje na jeden rok a většinou platí, že v domácnosti či ve firmě slouží i déle než např. osobní auto.
1) Výběr správné velikosti
Výběr správné velikosti je zásadní. Před koupí je třeba si položit otázku, jaký materiál nebo zboží budete vozit a kde přívěs skladovat. Obecně nejoblíbenější rozměry jsou přívěsy s délkou korby 2 až 2,5m, které umožné převoz stavebních desek, válendy, dveří apod. Pro stavební materiály je také vhodnější šířka korby 1,25m než běžnější 1,1m.
Pro převoz tyčoviny, hranolů a jiných delších předmětů jsou vhodné přívěs s délkou ložné plochy 3m a více.
TIP: Pokud je přívěs vybaven předním čelem otevíracím, lze dlouhý materiál předsadit a převést delší materiál i na menší korbě. (Pozor na vyvážení těžiště, přívěs by měl mít přítlak na tažnou kouli.)
Samozřejmě obecně platí, čím menší přívěsný vozík, tím levnější.
2) Bržděný x nebržděný přívěs
Obě varianty mají své plus a mínus. Pokusíme se rozvést.
Výhody nebrzděných přívěsů
- Nižší pořizovací cena.
- Nižší váha (usnadňuje manipulaci s prázdným přívěsem).
- Nižší provozní náklady (bez investic do brzdového systému a dražších pneumatik a tažných kloubů).
Výhody brzděných přívěsů:
- Možnost převozu těžších materiálů (nebrzděné přívěsy se mohou vyrábět o celkové hmotnosti pouze do 750kg, brzděné pak až do 3500kg).
- Vyšší bezpečnost při jízdě (kratší brzdná dráha, přívěs při brzdění "netlačí" do auta, klidnější brzdění se soupravou).
- Lepší výbava (v základní ceně brzděných přívěsů bývá opěrné kolečko, zakládací klíny, elektroinstalace s couvacím světlem, parkovací brzda).
3) Jednonápravový x dvounápravový přívěs
Pomineme-li možnost 3-nápravového přívěsu jako rarity, je možnost vybrat vlek s jednou nebo dvěmi nápravami.
U brzděných přívěsů jde jednonápravové nebo dvounápravové provedení ruku v ruce s možností vyšší celkové hmotnosti.U nebrzděných přívěsů je situace zajímavější, kdy obě varianty jsou limitovány celkovou hmotností 750kg.
- U jednonápravového nebrzděného přívěsu jsou jasné plus nižší pořizovací cena, váha a lepší manévrovatelnost.
- Nebrzděné přívěsy s dvěmi nápravami se naopak lépe poperou s rozložením nákladu na korbě a přívěs má tudíž lepší jízdní vlastnosti, přívěs zvládá lépe dynamické zatížení během jízdy, při defektu pneu není situace tak nebezpečná jako u jednonápravy. Jsou ideální pro časté užívání!
4) Typ nápravy
Zhruba 90 % nabídky tvoří přívěsy s tzv. zkrutnou tyčí. Jedná se o polorameno, které je vlisováno do pryže v nápravnici. Při zatížení se rameno v pryži otáčí. Takto se vyrábí nápravy na brzděné i nebrzděné přívěsy, z hlediska výrobní ceny jsou nejlevnější. Nedá se však říct, že zbytek nabídky nestojí za prozkoumání. Pokusíme se rozvést výhody i nevýhody jednotlivých systémů.
Nápravy se zkrutnou tyčí: Relativní tvrdost způsobuje odskakování lehkých nebrzděných přívěsů při jízdě, pokud nejsou zatížené. Tato vlastnost je ovšem dána faktem, že vlastní váha přívěsu je i pouhá šestina celkové váhy přívěsu. Dostupná cena. Nevýhodou je možná "náhlá smrt" nápravy, pokud se při velkém přetížení již polorameno nevrátí do původní jízdní polohy.
Nápravy na listových perech: V kombinaci s přídavnými tlumiči a správnou silou listových per velmi odolné s možností repasí.
Nápravy s vinutými pružinami: Výhodou je vysoce komfortní jízda i nezatíženého přívěsu, jelikož tlumí nerovnost i při nižším zatížení. Jsou vhodné pro použití na přívěs, na kterém se převáží snáze "rozbitné" zboží (zelenina, křehké zboží).
5) Výbava přívěsu
Každý výrobce většinou k přívěsu nabízí spoustu možností. Mezi nejdůležitější je třeba zvážit:
- Opěrné kolečko: Zvyšuje komfort při manipulaci přívěsu. U brzděných přívěsů již bývá ve standardní výbavě.
- Plachta: Překrývací plachty přes bočnice i plachty s konstrukcí jsou vhodné pro převoz materiálu, kde není dobré styk s vodou. POZOR: žádná plachta nezaručí vniknutí vlhkosti do ložného prostoru! Vinou je kondenzace vlhkosti a fakt, že stěny jsou pouze překryté.
- Krycí síť: Na rozdíl od plachty neplní funkci ochrany proti dešti.
- Krycí víko: Nejčastěji z laminátu. Výrobci jej většinou nenabízí ke všem vyráběným typům. Víko je vhodné zejména pro možnost uzamčení a dokonalé zakrytí materiálu.
- Rezervní kolo: Slouží jako pojistka při případném defektu. Částečně jej však lze nahradit opravnými sadami pro lepení pneu. Vhodné pro delší cesty.
- Kotvící úchyty v přívěsu: Jsou vhodné pro přikurtování nákladu k podlaze přívěsu.
Správný výběr přívěsu přeje firma TANATECH, distributor přívěsů MARTZ a provozovatel e-shopu www.tanatech.cz